Natuurlezing: Bomen in de Toekomst

Natuurlezing: Bomen van de Toekomst

i.s.m.

Dnderdag 16 mei 2023

19.30 - 21.30 uur (inloop 19.00 uur)

Bibliotheek Hoevelaken

Meerveldlaan 22

3871 ED Hoevelaken

Start: gegarandeerd

Minimaal aantal deelnemers: n.v.t.

Bomen voor de toekomst

Wat is er mooier dan een statige volwassen boom welke zich ten volle heeft kunnen ontwikkelen? Wat ons betreft niet veel. Of zo’n boom nu midden in het landschap, in een park, op een plein of in uw achtertuin staat, hij zal iedere plek allure en karakter geven. Vraagt u zich maar eens af, wanneer u zich op een prettige plek bevindt, hoe dezelfde plek eruit zou zien zonder bomen. Tenzij u zich boven de boomgrens bevindt waarschijnlijk toch een heel stuk minder aantrekkelijk dan met bomen. Bomen zijn onmisbaar voor ons welbehagen en het is niet voor niets dat de stadsparken op mooie dagen vol zitten. Mensen voelen zich prettig in de omgeving van grote bomen. Ze bieden een prachtige aanblik en zorgen voor verkoeling en schaduw op warme dagen. Volwassen bomen zorgen voor een fijne verblijfsplek. De perfecte omgeving om te ontspannen, picknicken, spelen of een praatje te maken. Eigenlijk hebben deze oudjes een uitermate sociale functie.

Duurzaam bomen planten

Zoals wij nu genieten van bomen die de generaties voor ons hebben geplant, kunnen wij toekomstige generaties ook laten genieten van een groene erfenis. Daarvoor is het belangrijk bomen vroegtijdig in nieuwe plannen op te nemen. Niet als opvulling maar als bepalende elementen in de buitenruimte met de daarbij behorende (groei)ruimte. Helaas is dat nog geen garantie voor een lang leven. Ruimtelijke plannen kunnen veranderen waardoor bomen worden belemmerd in hun ontwikkeling, ze kunnen worden getroffen door ziekte of in het ergste geval worden gekapt voordat ze überhaupt volwassen zijn. En hiermee komen we op het duurzaamheidsaspect van groen. Want oude bomen zijn duurzame bomen maar veel bomen die wel de potentie hebben worden niet oud.

Gastsprekers: Rien Loman en Marc van Scherpenzeel

Rien Loman

Rien is Adviseur Openbaar Groen bij de gemeente Nijkerk en al jaren actief als bestuurslid (secretaris) en werkgroep lid van onder andere de werkgroep landschapbeheer bij de IVN Nijkerk.

Marc van Scherpenzeel

• Het uitvoeren van Boomveiligheidscontroles en inspecties
  • Het analyseren en ontsluiten van de Boombeheergegevens
  • Het inrichten van projecten