Geschiedenis: Vrogger in Nijkerk en Nijkerkerveen

Historische Lezing: Vrogger in Nijkerk en Nijkerkerveen

Maandag 20 november 2023

19.30 - 21.30 uur (inloop vanaf 19.00 uur)

Bibliotheek Nijkerkerveen
't Veense Hart

Van Noortstraat 36

3864 EV Nijkerkerveen

Start: gegarandeerd

Minimaal aantal deelnemers: n.v.t.

Aan de rand van de Noord-West Veluwe en de Gelderse Vallei, op de grens van bouw- en weiland, bij bos, hei en Nijkerker- nauw ligt Nijkerk, een stad met een rijke historie. Er wordt al vroeg vermeld, dat de evangelieprediker Ludger in deze streek heeft rondgetrokken en een Godshuis heeft gebouwd op een plaats waar eerst heidense offers gebracht zouden zijn.

Helaas geen foto's uit deze tijd, maar er is nog genoeg te vertellen en laten zien.

Raymond Beekman, die eerder boeken schreef over verdwenen bedrijven en arbeiderswijken in Nijkerk en Nijkerkerveen, is geboeid door alles wat met onze lokale geschiedenis te maken heeft. Deze avond gaan we op een nostalgische reis aan de hand van de vele foto's die Raymond de afgelopen jaren heeft verzameld. Daarbij vertelt hij graag een aantal verhalen die bij deze foto's horen!

Gastspreker: Raymond Beekman

Raymond Beekman (1963) is geen geboren maar wel een getogen Nijkerker: hij woont al vanaf zijn 4e jaar in Nijkerk. Na zijn opleiding aan de technische school, waar hij het vak van bankwerker in de metaal leerde, heeft hij onder andere lange tijd gewerkt bij Floor’s Handel en Industrie in Nijkerk. Bij Floor ontstond zijn liefde voor de FTF-vrachtwagens. Inmiddels heeft hij over dit roemruchte vrachtwagenmerk vijf boeken op zijn naam staan.

Maar de interesse van Raymond gaat verder dan de vrachtwagens. Ook de bedrijven die hij heeft zien bloeien en soms toch ten onder zien gaan, gaan hem aan het hart. Daar kwam de drive vandaan om deze verdwenen bedrijven terug in beeld te brengen in een boek.

Samen met Maranke Pater schreef hij in 2015 ‘Verdwenen bedrijven in Nijkerk en Nijkerkerveen’, maar hij had nog veel meer verhalen op de plank liggen. Die verhalen, van nog meer voor Nijkerk en Nijkerkerveen kenmerkende bedrijven, vindt u terug in het tweede deel van deze serie. In 2021 publiceerde hij in dezelfde lijn het boek Arbeiderswijken in Nijkerk & Nijkerveen waar hij ook een uitstapje naar Hoevelaken maakt.