Natuurlezing: Het wel en wee van insecten

i.s.m.

donderdag 24 november 2022

Bibliotheek Nijkerkveen
't Veense Hart

Van Noortstraat 36

3864 EV Nijkerkerveen

Een lezing door Ecoloog Dick Belgers over insecten in Nederland.
Een presentatie over het wel en wee van insecten in Nederland en dan in de breedste zin van het woord. Hoeveel insecten zijn er in Nederland. Nemen ze toe, nemen ze af? Welke zijn exotisch! Welke zijn aaibaar! Maar ook, hoe gaan insecten met elkaar om. Waar en wanneer vind je insecten, hoe krijg je interessante soorten in je tuin, wat heeft de klimaatopwarming voor invloed op (nieuwe) soorten insecten. Zijn ze eigenlijk wel nuttig?

Op al deze vragen heeft Dick een antwoord. Dick Belgers is onderzoeker aan Wageningen Universiteit, als je zijn lijst van publicaties ziet, dan weet je hoeveel er deze avond verder nog vertelt gaat worden.

Gastspreker: Dick Belgers

Dick is ecoloog en Projectleider bij Stichting Landschapsbeheer Gelderland. Daarvoor was hij actief als ecoloog en entomoloog bij de WUR in Wageningen.

Dick is al enige tijd lid van de Nederlandse Entomologische vereniging (NEV) en daar actief bij verschillende werkgroepen (kevers, vliegen, vliesvleugeligen, mieren, wantsen en hooiwagens).  Hij schrijft zeer regelmatig over insecten in oa. het tijdschrift Entomologische Berichten (EB).

In zijn tuin in Wageningen heeft hij inmiddels ruim 1800 soorten insecten gevonden, waarvan 30 nieuw zijn voor de Nederlandse fauna.