Lezing & Proeverij: Whisky of Whiskey?

Lezing & Proeverij: Whisky of Whiskey

Donderdag 17 november 2022

19.30 - 21.30 uur

Let op gewijzigde locatie!

Wijnhanel en Slijterij De Moor
Gasthuisstraat 2

3861 BS NIJKERK

Start: gegarandeerd

Whiskey, whisky, wiskey, wisky, wat??? Wanneer je wel eens whisky drinkt ben je het vast al tegengekomen: whisky met -ey of met -y. Niet alleen de spelling verschilt per land, maar ook de manier van produceren. Dus voor welke landen is het whiskey en welke whisky?

Eigenlijk is de uitleg heel simpel. In Ierland schrijven ze whiskey, denk aan Jameson, en in Schotland whisky, denk aan Glenfiddich. Het verschil in spelling is ontstaan toen de Ieren een duidelijk onderscheid in de soorten whisky’s wilden maken. Om hun kwalitatief hoogwaardige whiskey te onderscheiden van Schotse whisky, voegden ze de letter –e toe. Als je whiskey tegenkomt, dan weet je dus dat het om de Ierse variant gaat!

Maar hoe zit dat dan met andere landen zoals de VS? En zijn er dan wel of geen verschillen?

Gerwin Poolen, vinoloog en eigenaar van Wijnhandel Slijterij de Moor uit Nijkerk laat u kennis maken diverse whisk(e)ys.

Wat gaan we deze avond doen?

Sinds enige tijd kunt u bij Slijterij-Wijnhandel “De Moor” ook terecht voor proeverijen en dat is precies wat we gaan doen tijdens deze avond.

Onder deskundige leiding wordt u wegwijs gemaakt in de wereld van whisk(e)y. Gerwin Poolen zal u diverse soorten laten proeven en daarbij boeiende verhalen vertellen over de herkomst.

TIP:

Maak van deze avond een avondje uit door voorafgaand aan de Lezing & Proeverij een tafeltje te reserveren voor het diner of een dagschotel bij Kade10.
Klik hier om naar de website van Kade10  te gaan. Geef bij de reservering even aan dat je meedoet aan de lezing & proeverij van de VUN.

Gastheer/Vinoloog: Gerwin Poolen

‘Een vakkundige, enthousiaste en vooral goede wijnwinkelier.’ Met dit juryoordeel veroverde Gerwin Poolen van Wijnhandel & Slijterij De Moor een plek in de landelijke Top-10 Beste Wijnwinkels.

Sinds Gerwin Poolen de winkel met slijterij van zijn vader overnam, is de focus op de Wijnhandel komen te liggen. Slijterij-wijnhandel De Moor bestaat reeds 40 jaar.

Geen alledaagse slijterij maar eentje waar nostalgie hoogtij viert. In Nijkerk en omstreken is 'De Moor' dan ook een begrip.