Geschiedenis: Koloniaal verleden van Nederland

Geschiedenis: Koloniaal verleden van Nederland

Wanneer?

Datum

dinsdag 01 november 2022
dinsdag 08 november 2022
dinsdag 15 november 2022

dinsdag 22 november 2022


Lestijden

19.30 - 21.30 uur

Waar?


Corlaer College

Ds. Kuypersstraat 3

3863 CA Nijkerk


Ingang: achterzijde VMBO gebouw (via Vlinderlaan)

Kosten?


Prijs € 85 p.p.


Minimaal aantal deelnemers: 6

Maximaal aantal deelnemers: 20

De mooie en minder mooie verhalen van ons koloniaal verleden

Het koloniaal verleden van Nederland is een belangrijk deel van onze geschiedenis – met alle mooie én minder mooie verhalen die daarbij horen: de rijkdom van de VOC én de zwarte bladzijde van de slavernij. In Australië zijn Nederlanders minder geïnteresseerd, het is ‘dor en onvruchtbaar’. Ontdek het Nederlands koloniaal verleden tijdens deze korte cursus!


Een gezamenlijk, door zwart en wit gedeeld verleden 

In 1863 maakte de Nederlandse regering wettelijk een einde aan de Transatlantische slavernij, maar honderden jaren van koloniale overheersing lieten sporen in onze maatschappij na die nog steeds voelbaar zijn. Racisme, discriminatie en stereotypering zijn hier voorbeelden van.

Het koloniaal verleden is actueel

De laatste jaren is de discussie over het koloniale verleden van Nederland flink opgelaaid. Dappere zeehelden veranderden in meedogenloze slavenhandelaren en de Gouden Eeuw was volgens sommigen vooral een Grauwe Eeuw. In een recent Engels onderzoek van maart 2020 komt naar voren dat er in Nederland een 50/50 verdeling is over hoe we terug kijken op de Gouden/Grauwe eeuw.

Feit is dat Nederland eeuwenlang verschillende overzeese gebieden bestuurde. Denk aan de voormalige koloniën Nederlands-Indië, Zuid-Afrika, Suriname en de Antillen. Hoe kreeg Nederland deze koloniën in handen,  behielden zij daar de macht en hoe verloor Nederland haar koloniën?


Daarnaast gaan we kijken op welke wijze dit verleden de hedendaagse maatschappij beinvloed. Dit gaat verder dan alleen denkbeelden. Ook in onze 'Nederlandse' taal kennen we woorden met een koloniaal verleden ....

Piekeren: Dit woord is ontleend aan het Maleise en Javaanse begrip pikir, dat ‘overleg’ of ‘overdenking’ betekent. Het Maleise woord vertoont verwantschap met het Arabische fikr ‘het denken’ en is uit die taal ontleend.

Pienter: Afkomstig vanuit het Maleisië/Java. Het Maleisische woord is pintar (knap, slim). Op Java gebruikte men het woord pinter.


Deze cursus is gericht op het verkrijgen van inzichten in en vergroten van kennis over ons verleden. 

Cursusmateriaal

Het cursusmateriaal ontvangt en betaalt u rechtstreeks aan de docent(e)

Cursus

Boek

ISBN

Indicatieprijs

Koloniaal verleden van Nederland

Niet van toepassing

Niet van toepassing

Niet van toepassing





Docent: Wilson Hoogers

Vandaag de dag is de wereld complex, maar om die wereld en elkaar te begrijpen, zal men het verleden moeten bestuderen.


Voor mij begon mijn interesse voor geschiedenis al toen ik vrij jong was. Mijn ouders namen mij van kleins af aan al mee op reis. Dit waren reizen door Europa, maar ook door de wereld. Geen strandvakantie, maar een natuur- en cultuurvakantie. En op deze manier kom je vanzelf in aanraking met verschillen, maar ook de geschiedenis – het ontstaan – van deze verschillende culturen. Dat vonden ze belangrijk. En ook nu probeer ik zo veel mogelijk van deze wereld en de geschiedenis te zien en te ervaren. Het mag dus ook geen verrassing zijn dat ik nog graag ieder jaar veel op reis ga. Hiernaast ben ik fervent wandelaar. Ieder jaar loop ik de 50 kilometer van de Nijmeegse Vierdaagse. Maar een land is meer dan alleen steden, de natuur zegt ook iets over hoe een land zich heeft gevormd. En die natuur verken ik het liefste op wandelschoenen.


Toch ben ik toevalligerwijs in het onderwijs terechtgekomen. Ook hiervoor heb ik een weg moeten bewandelen. Als middelbare scholier vond ik het vak geschiedenis altijd wel leuk en was ik er ook goed in, maar ik wist niet wat ik wilde worden. Presenteren vond ik maar niks en de lerarenopleiding geschiedenis was een tijdelijke oplossing om met een propedeuse geschiedenis en/of politicologie aan de universiteit te gaan studeren. Maar tijdens die opleiding kwam ik erachter hoe het is om mensen iets te leren, te enthousiasmeren en te interesseren.


Bij mijn volgende stap als docent geschiedenis op het Corderius College in Amersfoort, waar ik nu werk, probeer ik er alles uit te halen wat erin zit. Wat een groot compliment is het om die kinderen te helpen om stapjes te zetten in hun vaardigheden. Een voorbeeld te mogen zijn of hen normen en waarden mee te kunnen geven. Of als kinderen gewoon simpelweg aangeven jouw vak toch leuk te vinden door de manier hoe het wordt vormgegeven. Dan weet je dat je het niet voor niks hebt gedaan.


En ook bij de VUN wil ik jullie blijven enthousiasmeren, maar ook vooral interesseren voor de onderwerpen en dit belangrijke en mooie vak!

unsplash