Fotografie Basiscursus

Lestijden

Dinsdag avond 19.30 - 21.30 uur

Zaterdag ochtendg 10.00 - 12.00 uur

Ingang: achterzijde VMBO gebouw (via Vlinderlaan)

De zaterdaglessen vinden plaats op een buitenlocatie, de docent informeert u hierover tijdens de lessen

Een cursus voor iedereen met een uitgebreide digitale camera die graag meer willen weten over fotografie.

Wat komt er aan bod tijdens de cursus?

Een cursus waar je in 7 lessen de kneepjes van de spiegelreflex camera leert kennen. Je hebt geïnvesteerd in een prachtige camera met veel mogelijkheden. Een technisch hoogstandje. Dingen worden mogelijk gemaakt die voorheen niet mogelijk waren.

Toch kennen veel mensen de teleurstelling wanneer ze de foto’s terug zien. De camera staat in de automatische stand en de foto is onder- of overbelicht. Hoe kan het dan dat de voorgrond overbelicht is en de achtergrond zo donker wanneer je een flits gebruikt. De foto laat de dingen toch anders zien dan ik gedacht had bij het maken van de foto.

Dit is een greep uit de problemen die ontstaan met de prachtige camera die je in je bezit hebt. Tijdens de cursus gaan we hier mee aan de slag. We gaan ons verdiepen in de mogelijkheden die spelen met het diafragma, sluitertijd, belichtingscorrectieknop en de vele andere mogelijkheden die op de spiegelreflex camera zitten je bieden.

De cursus bestaat voor een gedeelte uit theorie en voor een groot gedeelte uit praktijk, vijf avonden en twee keer een zaterdagochtenden. We blijven niet binnen maar gaan er ook op uit.

Aan het einde van de basiscursus ben je in staat om zelf invloed uit te oefenen op de kwaliteit van je foto’s. De camera is een verlengstuk van jezelf geworden. Wat je ziet kan je ook werkelijk zo vast leggen zoals je het ziet. Een cursus die de liefde voor de fotografie zeker zal versterken en het plezier in deze hobby ten goede komt.

Om aan de basiscursis deel te kunnen nemen moet je in het bezit zijn van een camera waar je minimaal de iso, sluitertijd en diafragma handmatig aan kunt passen. Daarnaast heeft het de voorkeur dat je lens verwisselbaar is. Ook is het handig een statief en een losse flitser te hebben.

Twijfel je er over of jouw camera geschikt is? Neem dan gerust even contact met ons op.

Cursusmateriaal

Het cursusmateriaal ontvangt en betaalt u rechtstreeks aan de docent(e)

Boek

Fotografie Basiscursus

Naslagwerk / opdrachten

n.v.t.

€ 10,00

Docent: Joop de Jong

Al meer dan 35 jaar heb ik ervaring op het gebied van het geven van fotocursussen. Mijn kennis over fotografie heb ik verkregen door het volgen van verschillende opleidingen en cursussen, onder andere aan de Fotovakschool in Apeldoorn.

Ik heb een aantal jaren als professioneel fotograaf gewerkt, met als specialiteit portretfotografie in mijn eigen studio. Maar ook bedrijfsfotografie en trouwfotografie heb ik veel gedaan. Naast het maken van foto's geef ik sinds 1980 les in fotografie, waaronder vier jaar op de Fotovakschool en meerdere jaren op de Volksuniversiteiten in Lelystad, Harderwijk en Almere en de Flevoacademie in Zeewolde en in Nijkerk.

Tegenwoordig houd ik me in de fotografie alleen nog bezig met het geven van verschillende cursussen. Het overdragen van kennis over fotografie en mensen leren meer uit hun camera te halen blijft een leuke uitdaging.

Mijn bedoeling is laagdrempelige fotocursussen aan te bieden, die voor iedereen te volgen zijn, ook als je geen enkele ervaring met een spiegelreflexcamera hebt.

Ik hoop dat je na het lezen van de informatie enthousiast geworden bent en je aanmeldt voor één van de cursussen.