Filmpjes maken is niet moeilijk

Filmpjes maken is echt niet moeilijk!

Woensdag avond:

10 januari 2024
17 januari 2024
24 januari 2024
31 januari 2024

Aantal lessen: 4

Lestijden:
19.30 - 21.30 uur

Corlaer College

Ds. Kuypersstraat 3

3863 CA Nijkerk

Ingang: achterzijde VMBO gebouw (via Vlinderlaan)

Het maken van leuke en interessante filmpjes, is geweldig om te doen. Het schieten van mooie beelden, het knippen, monteren en de keuze van de muziek is daarbij heel belangrijk.

Je hebt geen ervaring nodig in het filmen of maken / monteren van filmpjes.  Tijdens de lessen gaat Ely Hackmann je de fijne kneepjes van het filmen en monteren leren. Na de cursus kun je leuke en kwalitatief goede filmpjes maken voor je eigen bedrijf, je vereniging of gewoon van je (klein)kinderen of welk onderwerp jouw interesse heeft.

Wat ga je tijdens deze cursus leren:

Les 1 - Voorbereiding

• telefoon instellen
  • licht geluid, stabiel opnemen, accessoires
  • Huiswerk: bedenk een idee voor een video

Les 2 - Script

• hoe vertel je een verhaal (ook al is het maar 10 seconden)
  • bespreking ideeën uit de groep
  • Huiswerk: maak opnames

Les 3 - Monteren

• programma’s op je telefoon, op je pc
  • opnames monteren (inclusief muziek)
  • YouTube kanaal instellen
  • Huiswerk: maak de montage af

Les 4 - Terugkijken

Cursusmateriaal

Bij deze cursus neem je zelf je eigen cursusmateriaal mee, zie hieronder welke materialen je nodig hebt.

In het lokaal zijn pc's met software aanwezig.

Cursus

Materialen

Indicatieprijs

Filmpjes maken is echt niet moeilijk

(Video) Camera of mobiele telefoon met (usb) kabel om deze aan te sluiten op de pc

n.v.t.

Docent: Ely Hackmann

Vanaf de tweede helft jaren 70 lopen werk en hobby dwars door elkaar heen. Altijd met media in de weer: radio, televisie, internet en tot begin 2012 ook (educatieve) boeken. Dat zal niet veranderen.

Het begon allemaal in de jaren 70.
Aan het eind van de jaren zeventig haalde ik samen met collega (en vooral vriend) Hans Bouwman de landelijke pers met een journalistiek onderzoek naar de sociale begeleiding van voetballers bij betaald voetbalorganisaties. We maakten samen ook één van de eerste gemeentegidsen in Nederland, voor de gemeente Nijmgegen. Nu heeft iedere gemeente zo'n gids, op papier en op het web.

Het duo Bouwman/Hackmann werkte bij veel producties samen. Als freelancers maakten we bijvoorbeeld voor TROS Sport enkele Olympische specials. In augustus 1979 was ik samen met Hans Bouwman als één van de eerste radiojournalisten bij het treinongeluk bij Nijmegen (acht doden); onze reportage was te horen bij de VARA. Jarenlang waren we stadionspeakers in het Goffertstadion, bij de thuiswedstrijden van NEC, bij bekerfinales, Europacupwedstrijden en interlands.

Hans Bouwman bleef wel mijn vriend (tot op de dag van vandaag), maar we werkten niet meer samen, vanwege mijn verhuizing naar Harderwijk. Daar werd ik onderwijskundige van de afdeling opleidingen bij de toenmalige Amrobank. Daarna ging ik aan de slag bij de Cinevideogroep, Wigant Interactive Media, Universiteit Utrecht, NOB Intractive, ThiemeMeulenhoff, en NijhVersluys, dat weer samenging met ThiemeMeulenhoff.

Ik werd, was, ben radiopresentator, producent, tvpresentator, schrijvend journalist, fotograaf, interaction designer, cameraman, editor, programmamaker, uitgever, consultant.
De grootste producties zakelijk: @work, BV in Balans en TremaDIGITAAL.
Sinds 2012 kan ik doen en laten wat ik wil (want met pensioen) en dat bevalt me prima, want ik kan al mijn tijd besteden aan nijkerk.nieuws.nl, het maken van videoproducties voor derden en projecten, zoals - een paar jaar gelden al weer - het Glazen Huys Nijkerk.

Specialties: Ik ben gek op lokaal nieuws. Kijk maar eens op mijn website:  https://nijkerk.nieuws.nl/