Reanimatie (AED)

Havenstraat 5a

3861 VS Nijkerk

Prijs € 60  p.p.

Start: bij bereiken minimaal aantal deelnemers

In samenwerking met EHBO Vereniging Nijkerk biedt de VUN een cursus Reanimatie AED- bediener aan.

Wat komt er aan bod tijdens deze cursus?

Tijdens deze cursus leer je de handelingen die horen bij een goede reanimatie (borstcompressies + beademingen) en het gebruik van een AED.

Waar staat AED voor?

AED staat voor Automatische Externe Defibrillatie.

Wat is een AED?

Een AED is een apparaat waarmee men een elektrische schok aan het hart kan toedienen, wanneer er sprake is van levensbedreigende hartritmestoornissen. Een ingebouwde computer analyseert het hartritme van het slachtoffer en bepaalt automatisch of het noodzakelijk is een stroomstoot toe te dienen. Het apparaat geeft je via een ingebouwde computerstem opdracht om een stroomstoot toe te dienen of te starten met hartmassage en mond op mondbeademing. In een ingebouwd display kan men de gesproken opdracht ook aflezen. De AED leidt u op een veilige wijze door de reanimatie heen tot professionele hulpverleners het van je overnemen.

Hoe werkt een AED?

Nadat u twee zelfklevende elektroden op de borst van het slachtoffer heeft aangebracht begint de AED met een automatische analyse van het hartritme. Wanneer en sprake is van ventrikelfibrillatie zal de AED opdracht geven tot het toedienen van een stroomstoot door het hart. De stroom wordt aan het hart afgegeven via de zelfklevende elektroden.

Vergoeding via zorgverzekeraar?

Diverse zorgverzekeraars vergoeden de kosten van de cursus of een gedeelte daarvan. Het is zeker aan te raden om dat na te gaan bij je zorgverzekeraar  (https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/ehbo-cursus).

Uiteraard kan je van de EHBO vereninging Nijkerk  zo nodig een kwitantie krijgen om het cursusgeld te declareren.

Inbegrepen zijn de kosten van het lesmateriaal en een door het Oranje Kruis verstrekt certificaat.

Docent: Egbert Oosterhof

Het is leuk om voor het samenwerkingsverband Volksuniversiteit Nijkerk en EHBO Vereniging Nijkerk les te geven. In de EHBO cursussen kun je aan cursisten meegeven wat te doen en juist niet te doen bij ongelukken.

Natuurlijk is het goed om te leren wat je moet doen in levensbedreigende situaties zoals bij een reanimatie maar het is ook van groot belang om de juiste dingen te doen en een helpende hand te kunnen bieden bij minder ernstige situaties.

En ook al lijkt het in eerste instantie minder ernstig toch zijn er situaties denkbaar waarbij herkenning en tijdig handelen zeer belangrijk zijn zoals bijvoorbeeld bij de eerste tekenen van een CVA (hersenbloeding en -infarct).

Als chauffeur op de ambulance kom ik regelmatig tegen dat een goed opgeleide EHBO-er een belangrijke rol kan spelen. Een EHBO- of reanimatiecursus is een doe-cursus. Zeker is er een gedeelte theorie maar het gaat vooral om het oefenen. Op die wijze kun je dan in de praktijk vooral handelend optreden.

Er is een mooi EHBO-boek en bij de cursus hoort niet veel huiswerk . Gewoon (nog eens) doorlezen wat er behandeld is en na het behalen van het diploma als 'naslagwerk' te gebruiken.